Vår växel
Det systematiska kvalitetsarbetet på Creare Omsorg utgår ifrån en systemteoretisk syn på organisation och behandling. Arbetsprocessen eftersträvar ett öppet klimat och en lärande organisation.
Nolans Förbättringsmodell används. Den består av tre frågor och förbättringshjulet, PDSA-cykeln (Plan, Do, Study, Act). Nolans frågor är; vad vi vill åstadkomma? (mål) hur vet vi att en förändring är en förbättring? (mått) vilka förändringar kan leda till en förbättring? (idéer).
Det förebyggande arbetet består i riskanalyser och kvalitetsrapporter. Det bygger på ”Modell för risk- och händelseanalys, systematiskt förbättringsarbete inom individ- och familjeomsorgen” av J Jakobsson (2011) för SKR - Sveriges Kommuner och Regioner.
Arbetsgången vid riskanalys har åtta steg: 1) Initial analys, 2) Samla in fakta, 3) Processbeskrivning,
4) Identifiera risker, 5) Bedöma riskens storlek, 6) Identifiera bakomliggande orsaker, 7) Föreslå åtgärder och uppföljningsmetod samt 8) Slutrapport.
Egenkontroller görs för att genom ett flertal aktiviteter under året: veckomöten mellan barn och personal, utvärderingsmöten mellan kontaktperson och barn, behandlingskonferenser månadsvis eller oftare vid behov, handledning av personal månadsvis, utvecklingssamtal för personal vid möten med socialtjänsten.
Det systematiska kvalitetsarbetet sammanställs årligen i en kvalitetsberättelse.
Föreståndaren har det övergripande ansvaret för dokumentationen på Creare omsorg. Denne kontrollerar att de ansvariga enligt delegationsordningen sköter sina åtaganden rörande dokumentation av barnets behandling.
Inträffar en händelse som innebär ett allvarligt hot mot eller som har medfört konsekvenser för den enskildes liv, säkerhet, fysiska eller psykiska hälsa, ska en händelseanalys upprättas. Analysen syftar till att besvara: vad som hänt? varför det hänt? hur förhindras en upprepning av händelsen?
Arbetsgång vid händelseanalys i sju steg: 1) Initiera analys, 2) Samla in fakta, 3) Beskriva händelseförloppet,
4) Identifiera bakomliggande orsaker, 5) Föreslå åtgärder och metod för uppföljning, 6) Slutrapport,
7) Stöd till den involverade efter en negativ händelse.
Personalens relation till och samtal med barnen utgör grunden för behandlingen. Behandlingen bygger på tillit, frivillighet och samförstånd. Aktiviteter och insatser förutsätter barnets samtycke, personalen kräver inte att barnet deltar. Personalen lägger ner mycket arbete med att motivera barnet att delta i behandlingen. I motivationsarbetet ingår samtal, individuella aktiviteter och övningar.
Tydlig och lättbegriplig information ges till barnet vid placeringen och återkommande angående syftet med behandlingen, dess innehåll, verksamhetens uppdrag och hur verksamheten ska utföra uppdraget.
Barnet och personal upprättar tillsammans genomförandeplaner, som journalförs.
I mitten av varje vecka har barnet ett husmöte, där de inskrivna får möjlighet att samtala om veckan som gått, inkomma med önskemål om aktiviteter och måltider för innevarande och
kommande vecka bland annat.
Utvärderingsmöten sker en gång i månaden. Kontaktpersonen håller i utvärderingsmötet med barnet.
Möten med socialtjänst sker enligt uppgörelse med ansvarig handläggare. Inför dessa möten ges barnet möjlighet att förbereda sig inför mötet med kontaktpersonen. På mötet ges barnet enskild tid med handläggaren.
Barnet ges alltid möjlighet att tala enskilt med personal om ett samtalsämne upplevs som känsligt.
Barnet har eget rum för att inte bli störd av andra barn.
Klagomål och synpunkter från olika berörda dokumenteras omedelbart. Därefter utreds, dokumenteras, samt avhjälps eller undanröjs missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden utan dröjsmål.
Anställda, eventuella underleverantörer och praktikanter informeras om sin skyldighet att rapportera missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden. Information ges vid anställning samt varje år muntligt och skriftligt. Missförhållanden rapporteras till IVO enligt Lex Sarah.
Föreståndaren tar emot synpunkter och klagomål. Föreståndaren tar beslut om risk- eller händelseanalys för att utreda, dokumentera och föreslå förbättringsåtgärder. Vid jävsituation kontaktar föreståndaren företagets VD som tar över eller utser ansvarig för föreståndarens arbetsuppgifter i det aktuella ärendet.
Creare Omsorg är medlem i branschorganisationen Vårdföretagarna
Vi arbetar aktivt för att du som omsorgstagare eller anhörig ska få bästa möjliga vård och behandling. Det är en viktig anledning till att vi är medlemmar i Vårdföretagarna, den största branschorganisationen för privata vård- och omsorgsgivare. Tillsammans representerar vi
2 000 medlemsföretag, med fler än 100 000 årsanställda. Vårdföretagarna ställer höga krav på sina medlemsföretag. Det görs bland annat genom noggranna kontroller av ägare, ekonomisk redovisning och att företagen följer etiska riktlinjer. De som inte lever upp till medlemskraven nekas inträde eller kan uteslutas. Här har vi samlat de viktigaste:
Kvalitet:
Vi följer Vårdföretagarnas uppförandekod och etiska riktlinjer.
Vi har ett kvalitetsledningssystem för att utveckla och säkra vården och
omsorgen.
Våra ägare, styrelsens ledamöter, VD, övriga ledande anställda och
revisorer är behöriga och fria från anmärkningar i sin yrkesutövning eller i sitt uppdrag.
Trygghet:
Vi har kollektivavtal.
Vi har kollektivavtalade försäkringar.
Vi har de tillstånd och registreringsbevis som behövs, och inga
restförda skatter och avgifter
Transparens:
Vi är transparenta och redovisar information om redovisning av kvalitet, personal, ekonomi, ägare och styrelse.
Såväl beställare som omsorgstagare och allmänheten ska enkelt hitta relevant information om oss på vår hemsida.
Har du frågor om ovanstående text, vänligen kontakta info@vardforetagarna.se.